In antichitate

Inca din antichitate oamenii au apreciat si folosit esentele parfumate. Parfumurile erau ofrande pentru zei si se credea ca acestea imbogatesc corpul si il fac mai demn de aparitie in fata zeilor.

In civilizatiile antice, din Egipt si pana in Grecia, parfumul nu exista in forma si compozitia actuala. Florile, esentele naturale si rasinile in forma naturala erau folosite in timpul ceremoniilor dedicate zeilor. Pe masura trecerii timpului interesul in parfumarea corpului si a mediului inconjurator a crescut, folosirea lor fiind multipla – sub forma de uleiuri, macerat de plante, produse ce prin ardere dadau esente placut mirositoare.

Folosirea substantelor placut mirositoare se facea atat de catre cei bogati sau saraci in credinta acestora, ca folosirea lor le multiplica gloria, frumusetea si puterile. Se credea ca ajutau in tratarea afectiunilor si completau frumusetea corporala. Partial nimic gresit, daca ne gandim la Aromaterapie 😉

incense-698792_1280

In perioada medievala

plantele au fost folosite pentru a proteja impotriva epidemiilor, in timp ce parfumurile din Orient stimulau placerile senzuale. In aceasta perioada, cruciatii au adus din calatoriile lor din Orient materii prime si tehnici noi de prelucrare a parfumurilor si a esentelor. Imprumutind tehnicile Chinezilor si Arabilor, alchimistii europeni au descoperit substanta numita etilen glicolul si distilarea. Calatoriile lui Marco Polo in Orient au dezvoltat comertul cu condimente. Oamenii din acele vremuri credeau ca mirosurile placute aveau efect dezinfectant si aparau de epidemii, astfel ca cei avuti purtau cu ei bilute mirositoare cu musc si rasini. Folosirea aromelor in viata de zi cu zi a deschis noi porti ale stilului de viata. Barbatii si femeile foloseau parfumurile si aromele senzuale si baile aromate pentru a se cufunda in placeri senzuale.

In perioada renascentista (1490-1600)

Pe langa dezvoltarea in arhitectura, inginerie, arta, oamenii au dat o noua si ampla folosire esentelor si parfumurilor. Christopher Columb, Magellan si Vasco de Gama au adus din calatoriile lor din America si India: cacao, vanilie, tutun, piper, cardamom, scortisoara, cuisoare. Femeile influente de la curti si curtezanele se intreceau in descoperirea si folosirea mijloacelor naturiste de parfumare, infrumusetare si chiar otravire. In aceasta perioada se deschide primul magazin de parfumuri si esente in Paris.

La scurt timp dupa aceea apar primele manusi parfumate vandute in Franta.

In era clasica (1600-1700)

la curtea regelui Soare se produce o adevarata intoxicare cu produse cosmetice si parfumuri. Versailles a ajuns sa dicteze obiceiurile, moda si tendintele. Regele Soare in patru ani a facut doar o singura baie, totul devenea decadent. Atat femeile, cat si barbatii foloseau in exces cosmetice si parfumuri pentru a acoperi mirosul greu. Producatorul manusilor parfumate a primit incuvintarea curtii sa-si extinda activitatea, profitand din plin de aceasta oportunitate. Nume sonore ale vremii – Montpellier si Grasse au studiat in aceasta perioada extinderea calitatilor medicale si in cosmetica a plantelor si florilor cum ar fi: garoafe, iasomie, trandafiri, lavanda, tuberose, violete.

Dupa anul 1700

In 1789 igiena reancepe sa fie normala. La curtea regelui Louis XV devine obligatoriu a se folosi in fiecare zi un alt parfum, fiind denumita „curtea parfumata”.

Marie-Antoinette este cea care introduce dezinvolt noi reguli si tendinte ale modei, in special pentru femei, fiind publicate in ziarele vremii. Modelele sunt respectate cu strictete, importanta oflactivului fiind din nou importanta, tendinta ce contribuie la aparitia primelor case renumite ale vremii producatoare de parfumuri. Parfumurile raman in continuare foarte puternice si grele.

Jean-Antoine Farina va lansa in acesta perioada la Koeln (Cologne) apa de colonie (Eau de Cologne) obtinuta prin noile tehnici de distilare si amplificare a calitatilor olfactive a produselor folosite.

In perioada lui Napoleon (1789-1860) se dezvolta imaginea romantica si fina a femeii.

O data cu revolutia franceza

se produce o revolutionare a tendintei de folosire si a stilului parfumurilor. O data cu domnia lui Napoleon si linistirea situatiei generale, Josephine, este cea ce introduce o noua moda a parfumurilor. Investeste o avere in esente si parfumuri, Napoloeon fiind dependent de articolele cosmetice parfumate. In Anglia se promoveaza din nou imaginea ingrijita si curata, baile parfumate fiind la moda. Se pierde interesul pentru parfumuri tari si produse cosmetice folosite in mod excesiv, femeile fiind mai naturale, palide, mai degraba vor folosi batiste parfumate la maini decat sa foloseasca mult parfum.

perfume-144546_1280

Spre sfarsitul secolului al XIX-lea

apar primele produse sintetice, aldehidele obtinute pe cale chimica, si declanseaza dezvoltarea atentiei acordate olfactivului. In aceasta perioada se va naste industria moderna a parfumurilor. Prin dezvoltarea clasei medii care foloseste tot mai mult esentele si parfumurile se dezvolta si creste productia si vanzarea produselor de lux. Productia parfumurilor capata statut de arta.

Inceputul secolului XX

este numit si „Belle Epoque”. In perioada „Art Nouveau” Coty este cel ce creeaza un produs de lux in adevaratul inteles al cuvantului. Se reinventeaza o noua imagine a femeii – suple, cu silueta bine definita, fara corsaje, naturala, diafana.

Tot in acesta perioada in Statele Unite pionierii cosmeticii – Elisabeth Arden si Helen Rubinstein isi deschid primele magazine cu produse cosmetice, adaugand mai tirziu in randul produselor comercializate si parfumurile.

In a doua parte a secolului XX

diferitele curente (feminismul, neo-romantismul, flower-power, punk, …etc) schimba total interesul femeilor si barbatilor pentru imbracaminte, ingrijire corporala si atitudine. Firmele de parfumuri din Statele Unite si Franta dezvolta imagini diferite pentru parfumurile feminine – cand pentru femeia provocatoare si sofisticata; cand pentru cea naturala si romantica. Toate au success, unele esente raman clasice. In acelasi timp si pentru barbati se schimba complet conceptul, fiind dezvoltate produsele cosmetice pentru acestia. Apar parfumuri destinate special barbatilor, care fac distinctie clara fata de produsele after-shave.

Imaginea si tendintele noilor parfumuri

Tendintele insa se dezvolta si sunt legate direct cu imaginile promovate in reclame. In ultimii ani insa asistam la un nou current – new age lifestyle. Parfumurile vor sa seduca cu noile esente si combinatii, ajutand sa se exprime personalitatea si deschiderea. Intoarcerea omului la natura, puritate, se vor reflecta si in noile parfumuri ce au tot mai mult esente pure de flori, plante, citirce, scortisoara evocind marea, apa, plantele si florile – intr-un cuvint natura. Concentrarea catre baza: pamint, foc, apa, aer.

Din informatiile adunate de noi, la inceputul secolului XX, in Romania, in zona rurala, saraca si fara multe influente moderne, fetele din familii simple care mergeau duminica la hora se „parfumau” natural, direct din gradina.  Din surse sigure stim ca foloseau Lamaita (Roinita) si Iasomie 😉 

balm-283465_1280
Frunzele de lamaita,
Melissa officinalis, erau stranse in pumn pentru a elibera uleiurile volatile dupa care cu frunzele respective se freca zona gatului, a incheieturii mainii si decolteul. Daca ne gandim bine, mai natural de atat nu se poate, proaspat din propria gardina si fara parabeni, alergeni sau substante chimice. 😉

Daca doriti sa creati o legatura web-link catre site-ul sau blogul nostru sau doriti sa preluati poze, imagini, date, texte, informatii, trebuie in prealabil sa aveti acordul in scris al Societatii. Acordul va fi revocabil, poate fi pe termen limitat si fara a acorda exclusivitate. Acordul se refera la preluarea datelor de pe: www.stilultau.ro, http://stilultau.ro/blog , pagina oficiala de Facebook, pagina oficiala de Instagram, pagina oficiala de Twitter, …etc

Comments

comments